Voorraadbeheer. Hoe moet dat?

Voorraadbeheer in de praktijk

Voordat er begonnen kan worden met het beheren van voorraad moet er eerst een goed gekozen programma worden gebruikt. In dit voorbeeld word er gebruik gemaakt van software van POSlogic.

Stap 1 - Groepen

De eerste stap is het maken van alle artikelgroepen zodat artikelen gecategoriseerd kunnen worden onder een groep zodat het artikel eenvoudig kan worden gevonden.

Stap 2 - Het maken van een artikel

Selecteer een artikelgroep. Vul het artikelnummer, de omschrijving, de inkoop- en verkoopprijs, de voorraad welke nu aanwezig is en de minimale voorraad in en sla het artikel op.

Stap 3 - Factureren van voorraad

Er zijn meerdere mogelijkheden voor het aanmaken van een factuur:

  1. Handmatig.
  2. Automatisch via een abonnement.
  3. Via een webshop verkoop middels de “Shop module” met één of meerdere webshops.


Doormiddel van het aanmaken van een factuur word de voorraad automatisch verlaagd met het aantal welke in de factuur staat.

Stap 4 - Voorraad inkopen

Na verloop van tijd is het product niet meer voldoende op voorraad. Tijd voor het maken van een inkooporder! Doormiddel van de inkooporder komen producten van de leverancier weer binnen in het magazijn waardoor de voorraad weer zal worden opgehoogd.

Voorraadbeheer verwerkt

De factuur welke automatisch zal worden gestuurd naar de klant bevat de voorraad welke de klant heeft afgenomen.

Koppeling webshop(s)

Is er gebruik gemaakt van de koppeling “Shop module” dan zal de voorraad automatisch worden aangepast op de website. Voorraad welke op de website aangeboden staat kan vanuit het winkelmandje worden verkocht welke direct een factuur genereerd in de software. Daarmee is de voorraad wederom automatisch gewijzigd en zal weer online worden bijgewerkt op de website.

Wat is minimale voorraad?

De minimale voorraad welke altijd op voorraad gehouden moet worden is een punt ter overdenking en dit moet telkens marktconform worden aangepast aan de huidige markt. Van tijd tot tijd is het dus noodzakelijk om alle producten na te lopen om incourante voorraad te voorkomen.